Analysis of the relationship between service quality and interest in revisiting inpatients at RSU Bahteramas Sultra Province in 2023
Keywords:
Quality of Service, Interest in Repeat VisitAbstract
This study investigated the relationship between service quality (tangible, assurance, empathy) and interest in revisiting inpatients at RSU Bahteramas Southeast Sulawesi Province. With a cross-sectional quantitative approach and a sample of 98 respondents, chi-square analysis showed a significant relationship between tangible (p = 0.000), assurance (p = 0.004), and empathy (p = 0.020) with interest in repeat visits. However, there was no significant relationship between reliability (p = 0.388) and responsiveness (p = 0.446). The recommendation for RSU Bahteramas is to increase non-professional training, especially excellent service and care for patients, to increase interest in patient repeat visits.
References
Ahmad, Y., Purwardi and Rian, A. (2023) ‘Hubungan Mutu Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Ulang Pasien Di Klinik Citra Medika Kota Semarang’, jurnal riset pendidikan ekonomi (JRPE), 8(1), pp. 1–12.
Badan Pusat Statistik Sulawesi Tenggara (2021) ‘Jumlah Rumah Sakit di Sulawesi Tenggara’. Sulawesi Tenggara.
Baharza, N.S. and Pratiwi, P. dian utama (2020) ‘Hubungan Kepuasan Pasien Dengan Minat Kunjungan Ulang Di Puskesmas Kotabumi Udik Kabupaten Lampung Utara’, malahayati Nurs J, 2(3), p. 2020.
Choiriah, A.N. et al. (2022) ‘Hubungan Mutu Pelayanan terhadap Minat Kunjungan Ulang Pasien pada Poli Umum di Puskesmas Rawa Buntu Tahun 2021’, 12, pp. 135–141.
Djuwa, A.S.S., Sinaga, M. and Dodo, D.O. (2020) ‘Hubungan Persepsi Pasien tentang Mutu Pelayanan Kesehatan dengan Minat Kunjungan Ulang Rawat Jalan di Puskesmas Bakunase Kecamatan Kota Raja’, Media Kesehatan Masyarakat, 2(2), pp. 24–32. doi:10.35508/mkm.v2i2.2850.
Fitria, D., Saura, salmira cut and Aida, S. (2022) ‘Relationship Of Insurance And Hospital Empathy With Satisfaction Of Return Interest In Outcoming Patients At Sundari Hospital’, 3(1), pp. 109–115.
Habibi, A.H., Hakim, F.H. and Azizi, F.S. (2020) ‘Hubungan Mutu Pelayanan Keperawatan dengan Minat Kunjungan Ulang Rawat Jalan di RSIA PKU Muhammadiyah Cipondoh’, Jurnal JKFT, 4(2), pp. 11–21.
Hartina Amelia Harun, S. and Listyowati, R. (2022) ‘Hubungan Persepsi Pasien Tentang Mutu Pelayanan Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Jalan Ris Hospital 2021’, Archive of Community Health, 9(2), p. 343. doi:10.24843/ach.2022.v09.i02.p11.
Henny, S. (2017) Pengaruh Persepsi Pasien Tentang Mutu Pelayanan Dokter Spesialis Obstetri dan Ginekologi Terhadap Minat Kunjungan Ulang di Rumah Sakit dr. Pirngadi Medan. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Iman, A.T. and Suryani, D.L. (2017) Manajemen Mutu Informasi Kesehatan I: Quality Assurance, Kementrian kesehatan RI.
Kotler, P. and Amstrong, G. (2016) Prinsip-prinsip Pemasaran. 13th edn. Jakarta: Erlangga.
Kurniasari, L.A. (2019) Pengaruh Strategi Pemasaran Dan Mutu Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Inap Di Rumah Sakit Paru Manguharjo Madiun Tahun 2019. Stikes Bhakti Husada Mulia Madiun.
Lestari inggit suci, Widiyono and Dyah, H. vitri (2019) ‘Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Minat Kunjungan Ulang Pada Layangan di Klinik Pratama Asy-Syifa Sragen.’, jurnal ilmu keperawatan, 12(2), pp. 102–16.
Mandia, S. (2019) ‘The Efficient of Beds Used Based on Graphic Barber Johnson at Semen Padang Hospital in 2017’, International Journal of Community Medicine and Public Health, 6(12).
Masdan, E., Musiana and Rahayu, A. (2022) ‘HUBUNGAN ANTARA KEPUASAN PASIEN DENGAN MINAT KUNJUNGAN ULANG DI PUSKESMAS KUKUPANG KEC. KEPULAUAN JOURONGA KABUPATEN HALMAHERA SELATAN’, Jurnal Serambi Sehat Volume, XV(3), pp. 40–50.
Mita, Kurniawan, F. and Kurniawati, F. (2023) ‘RUMAH SAKIT UMUM BAHTERAMAS PROVINSI SULAWESI TENGGARA TAHUN 2023 Mita Program Studi S1 ADM Rumah Sakit Fajar Kurniawan Program Studi S1 ADM Rumah Sakit Fitri Kurniawati Program Studi S1 ADM Rumah Sakit Abstract . The purpose of this research is to improv’, Jurnal Ilmiah Research and Development Student (JIS), 1(1).
Ningsih, N.A., Hasmah, H. and Bhebhe, A.V. (2021) ‘Hubungan Mutu Pelayanan dengan Minat Memanfaatkan Ulang Pelayanan Kesehatan di Puskesmas Tamalanrea Kota Makassar’, Jurnal Kesmas Jambi, 5(2), pp. 71–80. doi:10.22437/jkmj.v5i2.14405.
Puji, L.K.R., Ismaya, N.A. and Ulfa, U. (2020) ‘Hubungan Mutu Pelayanan Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Inap RS Bhineka Bakti Husada’, Edu Masda Journal, 4(2), p. 167. doi:10.52118/edumasda.v4i2.107.
Putri, W.A., Arlianti, N. and Ariscasari, P. (2023) ‘KECAMATAN PEUKAN BADA KABUPATEN ACEH BESAR TAHUN 2022’, 4, pp. 206–212.
Rahmiati, N.A.T. (2020) ‘Hubungan Dimensi Kualitas Pelayanan Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Di Instalasi Rawat Jalan Rumah Sakit’, Jurnal Kesehatan, 13(1), pp. 13–21.
Reskyanti S, Suhadi, Z.A. (2020) ‘Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Minat Kunjungan Ulang di Puskesmas Abeli Kota Kendari Tahun 2020’, Jurnal Administrasi Kebijakan Kesehatan Universitas Halu Oleo, 1(1), pp. 35–45.
Roza, D. yeni, U, S. and Noor, Y. lilik (2019) ‘Persepsi pasien tentang kualitas pelayanan dan minat kunjungan ulang di unit rawat jalan rs unand tahun 2019.’, . J Kesehat Masy andalas, pp. 27–33.
Sauria, N. et al. (2024) ‘The role of supervision of the head of room in the application of nursing care standards in inpatient Kendari City Hospital’, Journal of Midwifery and Nursing, 6(1), pp. 281–287.
Sugiyono (2018) Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif, R & D. Bandung: CV. Alfabeta.
Susatyo Herlambang (2016) Manajemen Pelayanan Kesehatan Rumah Sakit. Yogyakarta: Gosyen Publishing.
Syaputra, A., Saragih, L. and Pardede, D.W. (2022) ‘DI RUMAH SAKIT GRANDMED LUBUK PAKAM ( THE RELATIONSHIP OF QUALITY OF SERVICE WITH INTEREST IN REVISIT IN OUTPUT PATIENTS OF INTERNAL DISEASE POLY AT LUBUK PAKAM GRANDMED HOSPITAL )’, 4(2).
Tjiptono F, G.C. (2016) Quality dan satisfaction. 4th ed. No Title. Yogyakarta: andi offset.
Widiyanto, W. and Wijayanti, R.A. (2020) ‘Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Bed Occupancy Rate (BOR) di Rumah Sakit Mitra Medika Kabupaten Bondowoso’, J-REMI : Jurnal Rekam Medik dan Informasi Kesehatan, 1(4), pp. 529–536. doi:10.25047/j-remi.v1i4.2060.